Меню
  • Jan02-25
  • slide05
  • Jan04-25
  • Jan03-25

2–3 жовтня 2025 року у м. Київ відбулася друга робоча зустріч представників МОЗ, МОН України та ВООЗ з ректорами 18 закладів вищої освіти України, до яких долучилися представники дипломатичних місій Канади, Нідерландів та міжнародних партнерів.

ДДМУ представляли проректор з наукової роботи, професор Олександр Гудар'ян та завідувачка кафедри сімейної медицини, пропедевтики внутрішньої медицини та лабораторної діагностики, професорка Ірина Височина, яка є координаторкою навчання викладачів та розробки робочих програм з mhGAP унашому університеті.

Ключовою подією заходу стало підписання Меморандуму про співпрацю щодо інтеграції «Програми дій з подолання прогалин у сфері психічного здоров’я ВООЗ (mhGAP) у вищу медичну освіту України». Документ підписали заступник міністра охорони здоров’я — головний державний санітарний лікар України Ігор Кузін, заступник міністра освіти і науки України Андрій Вітренко, представник ВООЗ в Україні д-р Ярно Хабіхт, а також ректори та представники 18 закладів вищої освіти, серед яких і ДДМУ. Меморандум, зокрема, передбачає:

  • впровадження уніфікованого підходу до організації навчання і супервізії фахівців на основі компетентнісного підходу, з обов’язковим дотриманням міжнародних стандартів у сфері психічного здоров’я;
  • поступову інтеграцію пакету інструментів програми mhGAP до медичної освіти шляхом перегляду Стандартів вищої освіти, оновлення освітньо-професійних програм та включення компетентностей у сфері психічного здоров’я як обов’язкового компоненту професійного розвитку;
  • викладання дисциплін, циклів тематичного удосконалення та супервізій з mhGAP виключно сертифікованими науково-педагогічними працівниками за уніфікованими типовими навчальними програмами;
  • оцінювання сформованих компетентностей у сфері психічного здоров’я, передбачених програмою mhGAP, включається до змісту ліцензійного іспиту КРОК 2 та об’єктивного структурованого клінічного іспиту (ОСКІ).

Меморандум закладає основу для системної роботи над оновленням освітніх стандартів, впровадженням інноваційних рішень у навчання та розвитку професійної спільноти та передбачає інтеграцію компетентностей із психічного здоров’я у програми підготовки.

Інтеграція mhGAP дозволить сформувати у майбутніх лікарів та фахівців системи охорони здоров’я необхідні компетентності для надання якісної та доказової допомоги у сфері психічного здоров’я. Це особливо важливо в умовах війни, коли кількість людей із психологічними травмами зростає, а доступність послуг потребує значного розширення.. 360 викладачів вже пройшли спеціалізоване навчання, розроблені нові навчальні програми, і відтепер вони стануть частиною підготовки майбутніх медиків. Студенти отримуватимуть знання і навички для виявлення та підтримки психічного здоров’я своїх пацієнтів ще під час основного навчання в університеті.

Продовженням роботи стали панельні дискусії, презентації стратегій, аналіз перших результатів упровадження програми mhGAP в університетах, а також обговорення світового досвіду. 

В доповіді професорки І.Л. Височиної щодо перших результатів впровадження mhGAP, а саме історій успіху та подоланих викликів у ДДМУ було зазначено, що на сьогодні 45 викладачів з клінічних кафедр ДДМУ пройшли два онлайн-курси «Ведення поширених психічних розладів на первинному рівні медичної допомоги із використанням керівництва mhGAP» (частина 1 та частина 2), що дозволило 24 викладачам з п’яти кафедр опанувати очний тренінг із клінічного ведення психічних розладів за програмою mhGAP, а найкращим 19 співробітникам отримати сертифікат тренерів та супервізорів з mhGAP. Впровадження mhGAP на рівні додипломної освіти в ДДМУ сьогодні є реальним фактом - в ОП «Медицина» на 4 курсі навчання - це 3 кредити (1,5 кредити ЕСTS в межах дисципліни «Внутрішня медицина» та 1,5 кредити ЕСTS в межах дисципліни «Психіатрія, наркологія, медична психологія». Імплементацію mhGAP в ОП «Терапія та реабілітація» реалізовано на 2 курсі навчання та структуровано 3 кредитами ЕСTS (1 кредит в межах дисципліни «Пропедевтика внутрішніх хвороб з основами кардіології та пульмонології (за професійним спрямуванням) та 2 кредити ЕСTS в межах дисципліни основи педагогіки та психології). Інтеграція mhGAP в ОП «Стоматологія» має на увазі навчання в обсязі 3 кредитів ЕСTS в межах дисципліни «Загальна медична підготовка». Післядипломна освіта в ДДМУ - у 2026 календарному році в програми БПР пропонуються наступні цикли тематичного удосконалення: “Основні принципи ведення ПНПР-розладів у сфері охорони здоровʼя за керівництвом mh GAP”; Рання діагностика психічних розладів у дітей за керівництвом mh GAP»; «Основи клінічної практики у сфері психічного здоров’я (mhGAP)»; Основи програми mh GAP в практиці внутрішньої медицини.

Під час робочої зустрічі в Києві були обговорені перші результати та подальші кроки щодо впровадження сервісів із психічного здоров’я на всіх рівнях медичної допомоги, а також роль університетів у цьому процесі. Реалізація mhGAP в Україні є складовою Всеукраїнської програми ментального здоров'я "Ти як?", ініційованої першою леді Оленою Зеленською, і має за мету зробити допомогу з психічного здоров’я доступною на рівні первинної медичної допомоги. Її інтеграція у систему медичної освіти України є важливим кроком до формування нової якості підготовки лікарів.

Сьогодні ми є свідками зміни політик та беремо участь у розвитку системи ментального здоров’я України, в якій пріоритетом є покращення доступу до підтримки психічного здоровʼя та і розбудова амбулаторних послуг з психічного здоров’я в громаді.