Передача знань при навчанні патологічній анатомії завжди містила у собі виклик, пов’язаний, з одного боку, з можливістю для викладача продемонструвати як виглядає хвороба на мікроскопічному рівні, а з іншого – зі здатністю студента правильно інтерпретувати надані мікроскопічні зображення. Класичний підхід: набір мікропрепаратів; індивідуальний мікроскоп; намагання піймати і співставити вигляд під мікроскопом із статичним зображенням, яке демонструє викладач. Цей підхід добре працював, хоч і вимагав більше часу та значної індивідуальної роботи викладача зі студентом.
Потім стався COVID-19: дистанційне навчання, пошуки відповідної онлайн платформи, цифровізація, і… ось воно, те що треба - віртуальна мікроскопія!
Віртуальний слайд – це повністю відсканований гістологічний препарат з високою роздільною здатністю. По суті, це послідовна «склейка» усіх полей зору мікропрепарату на великому збільшенні (х400) за допомогою гістологічного сканера із отриманням величезного зображення розміром у декілька гігабайт.
Переваг цього методу навчання мікроскопічним навичкам багато, але найбільша – це можливість для викладача та студента бачити мікропрепарат «тими самими очима». Це легко робити за дистанційного режиму навчання, це легко робити в класі на великому екрані. А за наявності комп’ютерного класу, віртуальна мікроскопія органічно інтегрується з клінічно-орієнтованими методами проведення практичних занять та стає життєво важливою для студентоцентрованого підходу в навчанні патологічної анатомії.
Мимоволі згадується найвідоміша цитата Фрідріха Ніцше: «Все, що нас не вбиває, робить нас сильнішими». А й справді, де б ми зараз були, якби не пандемія?
Матеріал наданий доцентом кафедри патологічної анатомії і судової медицини ДДМУ Олександром Бондаренком.